Tävling

Vår tävlingsverksamhet

Föreningens tävlingsverksamhet har växt avsevärt de senaste åren i och med en stor satsning på anläggningen där tävlingsbanorna har fått nytt underlag och ridytorna fördubblats.

Anläggningen har utvecklats till en av de bästa och mest välbesökta tävlingsanläggningarna i södra Sverige. Anläggningen besöks också dagligen av medlemmar och andra som rider på och nyttjar vår fina anläggning.

Denna utveckling har genererat i en stor ökning av antalet starter på föreningens tävlingar. I dagsläget bedrivs tävlingsverksamhet från nybörjarnivå för både barn, ungdomar och vuxna upp till nationell nivå med många av ridsportens toppnamn som tävlande.

Utvecklingen har satt Anebyortens Ridklubb på ridsportkartan för hela Sverige. Föreningens tävlingsverksamhet bedrivs på helt ideell basis av ett stort antal engagerade medlemmar. Gammal som ung, jobbar tillsammans med tävlingarna med fokus på hög kvalité och god gemenskap - ideellt engagemang när det är som allra bäst.

Årligen genomför föreningen i snitt 6-8 tävlingshelger över totalt 12-15 tävlingsdagar med totalt ca. 2600 starter. Vi arrangerar både hopp och dressyrtävlingar och har utöver officiella tävlingar även payarrangemang och klubbtävlingar. Utöver alla starter har tävlingarna vanligen tusentals besökare som har besökt ridanläggningen och tätorten Aneby med omnejd.

#ViärAORK

Vad kan du hjälpa till med?

Alla medlemmar är en viktig del av föreningen Anebyortens Ridklubb. Vi är en ideell förening som bedriver ridskole-, ungdoms- och tävlingsverksamhet i hjärtat av Aneby kommun. Alla dessa delar är tre starka ben som föreningen står på där ridskola och tävling är föreningens största inkomstkällor. Ingen av dessa verksamheter skulle fungera utan varandra, även om de skiljer sig lite åt. För att vi ska kunna genomföra vår tävlingsverksamhet behövs hjälp från alla våra medlemmar, precis som i vilken annan förening som helst.

Till varje hopptävling vi har behövs ca. 25-30 funktionärer per dag, till dressyrtävling behövs ett 10-tal funktionärer. Man kan välja att vara med och hjälpa till alla dagar under en helg, en heldag eller bara ett förmiddagspass som är ca. 8:30-13:00 eller etteftermiddagspass som är ca. 13:00-18:00. Alla insatser är otroligt uppskattade och viktiga! Alla som hjälper till får självklart fika och mat.

Det är väldigt få funktionärsposter som kräver någon förkunskap och det finns alltid områdesansvariga på plats som berättar om er uppgift och förklara hur ni ska göra. De finns också med under hela ert pass om ni har frågor eller funderingar.

• I denna folder Pdf, 234 kB. kan ni läsa mer om de olika funktionärsposterna och hur man anmäler intresse om att vara funktionär.

Vi ser fram emot att träffa er på ridklubben!