Ridbanor

Generellt

• På anläggningen finns tre uteridbanor, stora banan med fiber, framhoppningen med fiber och grusbanan.
  • Då fiberunderlaget som finns på våra utebanor är känsligt så är det mycket viktigt att man mockar efter sig, det får inte bli nedtrampat i underlaget. Det finns tunnor och grepar ute på banan.
    1000 kr i böter vid utebliven mockning.
  • Det är inte tillåtet att longera på fiberbanorna, det får man göra i ridhuset eller på grusbanan. Tömköring är på försök tillåtet på framhoppningsbanan (samt på grusbanan och i ridhuset). Var rädd om underlaget.
  • Tänk på att du måste lösa anläggningskort för att rida på Aneby Gård. Detta gäller alla som kommer med egen häst för enskild ridning. Vill du bara rida enstaka gång är det möjligt på våra utebanor april-oktober. Se mer info här om anläggningskort och bokningar.
  • Om du tränar i grupp: Prata med ansvarig för träningen för att få info om vad du ska betala.
  • Vi sköter underlaget på utebanorna dagtid, kan förekomma både vattning och körning med redskap. Vår personal har vid behov alltid företräde till banorna. Vid mer omfattande arbete meddelas detta på hemsida och Facebooksida.

Stora banan

• Det är inte tillåtet att hoppa på tävlingshindren om de står framme på stora banan.

Framhoppningsbanan

• Framhoppningsbanan är inte bokningsbar och ska vara öppen för uppstallade samt för medlemmar som löst något av våra anläggningskort på Anebyortens Ridklubb.
  • Föreningen äger dock rätt att boka framhoppningsbanan för verksamhet/tävling.
  • På framhoppningsbanan tillhandahålls hinder för träning.

Hindermaterialet på våra banor

• Det material som finns att tillgå för träning är det som står framme på del av stora banan, framhoppingsbanan eller vid grusbanan.
  • Det är okej att flytta material mellan banorna - men dessa ska ställas tillbaka efter användning.
  • Lägg inga bommar på marken.
  • De hinder som finns utanför grusbanan får ej tas in på annan bana utan ska vara disponibla för lektionsverksamheten.

Vid tävlingar

• Inför våra tävlingar stängs tävlingsbanan av i tid för att hinna förbereda tävling. Framhoppningsbanan stängs även den av när den ska prepareras och färdigställas. Det är tillåtet att rida på framhoppningen men preppning och förberedelser har förtur.
  • Ni hittar aktuell tävlingstermin i TDB.